STIL

På tal om stil hit och dit som det snackas om en del nu, så måste jag säga att jag tycker att det är lika svårt som fysik.

Jag har alltid varit modeintresserad, även om det inte kanske syns så har det alltid varit ett intresse. Det enda jag gjorde i åldrarna 9-15 var att rita kläder, jag har fyllt upp otaliga block med skisser, ideer, butikskoncept och designer på allt ifrån mössor till couture klänningar. Jag har alltså tänkt en hel del på kläder i mina dagar men det är först på senare tid som jag börjat tänka på stil och försök hitta min stil. Under den senaste veckan har jag verkligen försökt greppa begreppet och kommit fram till att stil för mig är inte bara är kläder eller chic outfit, för det kan alla få till. Stil är hela din person. Det är allt ifrån håret till sminket, till hållningen, till språket och ens attityd. Allt detta bidrar till en helhet som ger dig så kallad stil. Stil kan man inte krysta fram, det är avslappnat och enkelt (det måste i alla fall se så ut.) Det blir inte lika coolt när man ser att en person i fråga har lagt ner timmar för att få fram en snygg look, det blir som om personen försöker bevisa något för andra som innerst inne egentligen inte bryr sig. Man kan därför inte köpa sig till stil, det är något man har eller lär sig. Man lär sig helt enkelt att inte bry sig om de andra (men med klass).

För att jag ska få lite mer stil har jag tagit fram inspirationsbilder och några reminders till mig själv.

LESS IS MORE – alltid, alltid, alltid

det är inte bara kläderna som ger stilen

det ska vara bekvämt – det syns om det är obekvämt och då blir det helt plötsligt krystat och fult

det ska vara rent – det ska bara vara det

det ska sitta snyggt – hur snyggt något än är blir det inte fint om det sitter dåligt

du måste trivas

0ef7ca356885574836f76027bea4f098

avslappnat och enkelt men ändå så feminint och snyggt001eb1bb9d4e2f9602b5a5d59f050727

Den slarvigt instoppade, krispiga och formella skjortan med de avslappnade jeansen, tillsammans med den proffsiga frisyren och gårdagens smink är perfektion, jag ger detta 10/10 toasters. Hon skulle kunna gå på vilken tillställning som helst i den outfiten

6298342df87c44f8dce78e2975b5d88e

älskar detta. det slarviga håret med den helvita och prydliga klädseln. plus att siluetten är så fin.

   d60544db49a475a3bfb1485e57fe4ae2

Charlotte Rampling är asball, så avslappnat och snyggt men fortfarande i formella kläder

e4b6913ec89848098fa81a58ecd1b578

nu har ni säkert hajat vad jag gillar och varför, så jag kommenterar inte på denna.

Stilikoner för mig:

Charlotte Rampling

Alexa Chung

Jane Birkin

Grace Kelly

Bianca Jagger (jag menar kolla)

Lauren Hutton

Summan av kardemumman är alltså
– sluta planera dina outfits och var spontan och avslappnad

– skaffa dig ett snyggt ordförråd

– fixa håret (mitt är kaos just nu)

– köp en vit skjorta

HÄR ÄR MIN STILMAPP PÅ PINTERESTOCH HÄR ÄR MIN SUPERSTYLISHMAPP PÅ PINTEREST (med det som är absolut snyggast)

Kommentera

